Spiritul de inițiativă și antreprenoriatul

Profesor Andrei Ana-Maria, educație antreprenorială, Liceul Teoretic "Ion Heliade Rădulescu" Târgoviște

Antreprenoriatul este un concept apărut în timpul regelui francez Ludovic al XIV-lea care afirma că „burghezii și meșteșugarii vor deveni artizanii bogăției”. Antreprenoriatul ca subiect de discuție și analiză a fost introdus de economiști în secolul al XVIII-lea și a continuat să atragă interesul economiștilor în secolul al XIX-lea. De atunci și până în prezent, lucrurile au evoluat și multe s-au schimbat într-un domeniu atât de fascinant cum este antreprenoriatul.

Antreprenoriatul a fost definit de numeroși autori, teoreticieni și practicieni, care au concluzionat că activitatea de antreprenoriat este o activitate independentă, desfășurată pe propriul risc și orientată sistematic spre obținerea de profit; este o activitate ce presupune inovare, spirit de inițiativă, determinare, responsabilitate și … oportunitate de afaceri.

În analogie, antreprenorul este o persoană care inițiază, organizează și gestionează o activitate economică (de afaceri), de pe urma căreia urmărește să obțină profit și își asumă în mod conștient o serie de riscuri inerente acestui tip de activitate.

Analizând definițiile de mai sus, putem crede, într-un mod eronat, că antreprenoriatul se referă doar la activități economice complexe, la crearea de companii, la afaceri greu de conceput și de administrat.

Articolul prezent își propune să arate importanța antreprenoriatului și a spiritului de inițiativă în contextul definirii de către Uniunea Europeană a celor opt competențe – cheie ale învățării pe tot parcursul vieții.

Comisia Europeană împreună cu statele membre au elaborat un cadru legislativ european cu privire la cunoștințele, aptitudinile și comportamentele pe care orice elev al Uniunii Europene trebuie să le dezvolte pentru a-și găsi un loc de muncă și pentru a participa la viața economică, socială și culturală. Vorbim de așa numitele “competențe-cheie clasice”: comunicare în limba maternă și citire, cunoștințe de limbi străine, competențe informatice, cunoștințe de matematică și de științe de bază; la acestea adăugându-se competențele orizontale: responsabilitate socială și civică, spirit întreprinzător și capacitate de inițiativă, capacitatea de a învăța, cunoștințe de cultură și creativitate.

Principalul scop al promovării acestor competențe-cheie este furnizarea unui învățământ de calitate pentru toți elevii, pe baza unor programe corespunzătoare.

În acest context, importanța antreprenoriatului prin cultivarea spiritului de inițiativă și a creativității la tineri este evidentă pentru creșterea capacității de inserție profesională, mobilitate și dezvoltare economică.

Dar ce este această competență antreprenorială?

În anul 2016, după 18 luni de cercetare realizată de specialiști ai Uniunii Europene, apare cadrul competenței antreprenoriale care o definește astfel: „o competență transversală, care se regăsește în toate sferele vieții: de la facilitarea dezvoltării personale, la participarea activă în societate, la (re)inserția pe piața muncii, în calitate de angajat sau de liber profesionist, și până la demararea unei inițiative (culturale, sociale sau comerciale).

Cu alte cuvinte, competența „spiritul de inițiativă și antreprenoriatul” se referă la abilitatea oamenilor de a identifica și valorifica oportunitățile, de a pune ideile în practică, de a planifica și gestiona proiecte pentru a atinge obiective.

În vederea atingerii acestei competențe, preocuparea autorităților europene s-a concretizat în întocmirea unui raport cu privire la „educația antreprenoriață în școlile din Europa”. S-au realizat studii comparative referitoare la implementarea în școlile din țările membre a disciplinei „educație antreprenorială”, dar rezultatele au fost contradictorii: pe de o parte s-a constatat că peste jumătate dintre statele UE au alocat fonduri suplimentare pentru dezvoltarea acestei competențe-cheie, iar pe de altă parte, s-a observat un nivel scăzut de participare la activitățile de educație antreprenorială practice din școli.

Pentru a răspunde în continuare provocărilor mediului economic, la nivel european s-au stabilit următoarele obiective de atins în domeniul studiului antreprenoriatului în școli:

a) Identificarea de idei și strategii de creare a unei școli antreprenoriale,

b) Definirea educației antreprenoriale ideale,

c) Identificarea modalităților de promovare a perspectivei extrovertite în școli.

Noile proiectele ale Uniunii Europene, referitoare la spiritul de inițiativă și antreprenoriat, au la bază exemple de bună practică elaborate în colaborare cu țările membre, resurse valoroase puse la dispoziția tuturor celor care vor să își dezvolte această competență.

Direcția în care se îndreaptă antreprenoriatul la nivel european este una cât se poate de clară: educarea în cultura antreprenorială începe de la vârsta fragedă a preșcolarului și se continuă pe tot parcursul vieții. Înţelegând lumea afacerilor de mic, mentalitatea omului ajuns la maturitate va fi alta. El nu va mai fi nesigur şi nu va căuta neapărat un loc de muncă de unde să iasă la pensie. Fiind înzestrat cu elementele de bază ale educației antreprenoriale, îşi va putea lua viaţa în propriile sale mâini şi va îndrăzni să schimbe lumea aşa cum va crede el de cuviință.

Romania, Europa și întreaga lume are nevoie de o generație de lideri care să îndrăznească să-şi asume riscuri, de o generaţie de creatori tenaci şi energici, de o generaţie de optimiști orientați spre rezultate, de o generație de antreprenori.

Pentru asta avem nevoie de educațieEDUCAȚIE ANTREPRENORIALĂ!!!

Bibliografie:

1. http://ec.europa.eu/education/policy/school/competences_ro

2. https://publications.europa.eu/en/publication-detail/-/publication/5e633083-27c8-11e6-914b-01aa75ed71a1/language-en

3. https://www.schooleducationgateway.eu/ro/pub/resources/tutorials/entrepreneurship-empowering-y.htm

4. https://publications.europa.eu/en/publication-detail/-/publication/74a7d356-dc53-11e5-8fea-01aa75ed71a1

5. http://www.oecd.org/cfe/leed/BGP_Entrepreneurship-in-Education.pdf